+31 (0)6 18 22 00 88 | LOGIN

Fietstraining met de vermogensmeter

19-02-2010 | Blog, Training

Steeds meer wielrenners en triatleten optimaliseren hun trainingsarbeid op de fiets door gebruik te maken van een vermogensmeter. Niet alleen beroepssporters profiteren, ook amateurs maken er steeds vaker gebruik van. Wat is de meerwaarde van een vermogensmeter?

Om te fietsen moet je energie leveren om vooruit te komen. Hoe hoger de weerstand van onder meer lucht, wrijving van het wegdek, je lichaam en fiets, des te meer energie je moet leveren om vooruit te komen. De energie die je levert gecombineerd met de tijd waarin je dit doet wordt vermogen genoemd. Onder exact dezelfde omstandigheden kost het evenveel energie om een rit van 20 km te rijden in 30 minuten als in 1 uur. Alleen als de tijd sneller is heb je een groter vermogen geleverd.

Serieuze trainingsaanpak en analyse achteraf

Vermogensmeters zijn nuttig om fietstrainingen te optimaliseren en daardoor betere prestaties te behalen. Hiervoor is echter wel een serieuze trainingsaanpak vereist. Voor wie graag volgens een schema traint en het leuk vindt om zich te verdiepen in het analyseren van trainingsgegevens is de vermogensmeter een zeer waardevol instrument.

De vermogensmeter biedt vele mogelijkheden

Het geeft een compleet beeld van de inspanning op cardiovasculair en spierfysiologisch gebied. De vermogensmeter koppelt hartslag aan vermogen, cadans en snelheid. Bij trainingen geeft de vermogensmeter je direct inzicht in het geleverde vermogen van dat moment. Door analyse van de verkregen gegevens kan overtraining worden voorkomen. Uit de gegevens kunnen trainingsstress en intensiteitsniveau worden berekend en met deze waardes kun je schatten of de geleverde inspanning past in je trainings- en wedstrijdprogramma. Zo kun je beter periodiseren (pieken) en zorgen dat er voldoende rust in je trainingsopbouw zit. Met de vermogensmeter is het ook mogelijk om heel precies de verbeteringen van je prestaties in kaart brengen, je sterke en zwakke punten te ontdekken, je aerodynamische houding te verbeteren, verschillende tests uit te voeren en je energie-inname tijdens de inspanning te verbeteren door inzicht in de hoeveelheid verbruikte energie.

Van start

Wie gaat trainen met een vermogensmeter doet er goed aan om de eerste weken vooral gegevens te verzamelen. Train zoals je gewend was te doen. Tijdens deze periode kun je wennen aan het rijden met een vermogensmeter en zicht krijgen in de waarden die je tijdens het fietsen behaald. Een belangrijke waarde is het vermogen dat je kan leveren rond je omslagpunt. Dit kun je laten bepalen tijdens een inspanningstest. Aan de hand van de bepaalde waarde kun je verschillende trainingszones uitrekenen en daarmee aan de slag gaan.

Tot slot

Een heel belangrijk punt bij het trainen met de vermogensmeter is het analyseren achteraf. Hier zit de echte meerwaarde van het instrument. Echter, deze analyses zijn een tijdrovende bezigheid. Een trainer die ervaring heeft met de analyse van deze gegevens kan je daarmee verder helpen. Als voldaan wordt aan het bovenstaande is het mogelijk om met een vermogensmeter een aanzienlijke verbetering van de prestaties wordt behaald.

Er zijn verschillende systemen op de markt met elk zijn voor- en nadelen. Bekendste zijn SRM, Ergonomo en Cycleops powertap.

Producten
Topsportbegeleiding

Voor topatleten die wedstrijden willen winnen.

Producten
Power profile test

We meten exact wat jouw rennerskwaliteiten zijn.

Producten
Voedingsadvies

De juiste voeding is essentieel om maximaal te presteren.