+31 (0)6 18 22 00 88 | LOGIN

Train met een plan

10-03-2010 | Blog, Training

Sporten kun je om verschillende redenen doen. Door SMART (specifieke, meetbare, acceptabele, realistische en tijdgebonden)-doelen te stellen werk je structureel aan het verwezelijken daarvan. Voor velen werkt dat zeer motiverend. Een trainer kan een trainingsprogramma voor je maken om je doelen te bereiken.

Om gemotiveerd te sporten is het van belang om doelen te stellen en ze te verwezenlijken. Zonder doelen is het erg moeilijk om, zeker op de langere termijn, fit te blijven en plezier te beleven aan je sport. Een trainer kan je helpen om je doelen helder in beeld te krijgen en te vertalen naar een trainingsprogramma. Echter, doelstellingen worden vaak te vaag en vrijblijvend geformuleerd. Om een doelstelling succesvol te verwezenlijken zal je het zoveel mogelijk SMART moeten formuleren. SMART staat voor: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Een doelstelling hoeft echt niet altijd groots en meeslepend te zijn: het uitlopen van een kleinschalige loopwedstrijd in je woonplaats is al goed genoeg. Als je dat bereikt kun je weer een nieuw doel stellen. Je zal merken dat je doelen verwezenlijken je een enorme motivatieboost en veel nieuwe energie geeft.

Plannen

Een prettige bijkomstigheid van een trainingsprogramma is dat het elke keer als je gaat trainen duidelijk is wat je gaat doen. Je weet precies waar je aan toe bent, omdat het op papier staat. Omdat je scherp hebt voor welk doel je traint kun je je trainingen ook beter plannen rond andere bezigheden of verplichtingen. De ervaring leert dat je daardoor minder vaak een training overslaat of minder doet omdat je geen plan hebt. Zo is niet alleen het verwezenlijken van je doelstelling motiverend, maar ook de route daar naar toe.

Regelmaat

Het belangrijkste resultaat van een goed trainingsprogramma is dat je leert om met regelmaat te trainen. Je hoeft echt geen superzware trainingen te doen, het gaat erom dat je regelmatig traint; dag na dag, week na week, maand na maand. Door die regelmaat komt de juiste vorm vanzelf.

Aanpassen

Een trainingsschema betekent allerminst dat je geen aanpassingen zou mogen doen. Vaak is het nodig om trainingen te wisselen of ze iets anders in te vullen. Zelfs een training overslaan hoeft geen ramp te zijn. Waar het om gaat is dat je het grotere geheel van het programma volgt en aanpassingen doet om het zo goed mogelijk te laten aansluiten bij je andere bezigheden en verplichtingen of bij het gevoel van de dag. Een trainer kan je daarbij helpen.

Producten
Topsportbegeleiding

Voor topatleten die wedstrijden willen winnen.

Producten
Power profile test

We meten exact wat jouw rennerskwaliteiten zijn.

Producten
Voedingsadvies

De juiste voeding is essentieel om maximaal te presteren.